Koninklijke Voertuigen


Deze pagina gaat over de verschillende Koninklijke Rijtuigen.



Koninklijke Koetsen


Het allereerste rijtuig waarmee de mensen van de ene plek naar de andere plek gingen waren
koetsen en sleeën met paarden. Ook de Koninklijke Familie ging met de koets.
De allereerste koets dateert uit 1826 gemaakt voor Koning Willem I.
Hierna volgden al snel meer koetsen zoals die van Koningin Emma en Wilhelmina.





















De Gouden Koets wordt nu nog steeds gebruikt met Prinsjesdag.















De Gala Glas Berline wordt nu nog steeds gebruikt met Prinsjesdag.
Prinses Margriet en prof. mr. Pieter van Vollenhoven gebruikten de Gala Glas Berline bij hun huwelijk in 1967.
Hierna gebruikten Prinses Margriet en prof. mr. Pieter van Vollenhoven de Gala Glas Berline op Prinsjesdag.
Tegenwoordig wordt de Gala Glas Berline gebruikt door Prins Constantijn en Prinses Laurentien op Prinsjesdag.





In 1826 is de Glazen Koets in gebruik genomen. Tussen 1904 en 1923 werd soms de Gouden en soms de Glazen Koets gebruikt,
maar na 1923 is deze koets niet meer ingezet voor Prinsjesdag. Onlangs is de Glazen Koets gerestaureerd. De Gouden Koets
wordt gerestaureerd en is voor enkele jaren niet inzetbaar. Vanaf Prinsjesdag 2016 rijden de Koning en Koningin in de Glazen Koets.


Foto: RVD, Wiebe Kiestra


Foto: RVD, Wiebe Kiestra


Foto: RVD, Wiebe Kiestra


Foto: RVD, Wiebe Kiestra


Foto: RVD, Wiebe Kiestra







Koninklijke treinen


Vanaf de opkomst van de spoorwegen halverwege de 19e eeuw werd het reizen per koninklijke trein voor vorsten
als een aantrekkelijke, snelle en comfortabele manier van reizen ervaren.
Daarom werden al spoedig speciale rijtuigen voor vorstelijke personen gebouwd.
Vaak waren dit salonrijtuigen en/of slaaprijtuigen, alsmede begeleidende rijtuigen, zoals bagagerijtuigen.
De koninklijke rijtuigen van vroeger zagen er luxe uit en waren niets minder dan een statussymbool.
De eerste die er een aanschafte, was de Britse Koningin Victoria.
De keizers van Oostenrijk-Hongarije en Duitsland volgden snel.
In Nederland maakten Koningin Emma en Koningin Wilhelmia vaak gebruik van hun persoonlijke trein.
Later kocht Wilhelmina enkele Spyker-limousines waarmee ze door het koninkrijk reisde.
Vanaf januari 1948 kon Koningin Wilhelmina weer over een eigen koninklijk rijtuig en een bijbehorend bagagerijtuig beschikken.
De koninklijke trein werd vooral gebruikt voor officiële bezoeken in het land en voor reizen naar
buitenlandse wintersportbestemmingen. Vandaag de dag wordt de koninklijk trein meer nauwelijks ingezet
vanwege het regeringsvliegtuig en de auto's van de leden van de Koninklijke Familie.

Amsterdam, 15 februari 2013: Prins Willem-Alexander, Prinses Máxima, Prinses Catharina-Amalia, Prinses Alexia en
Prinses Ariane vertrekken met de trein richting hun vakantiebestemming in Oostenrijk.


Foto: RVD

In 2010 is de beheerdster naar tentoonstelling over koninklijke treinen geweest.
Hieronder de zelfgemaakte foto's van de koninklijke treinen.



Replica van de trein van Anna Pauwlona.



De trein van Juliana en Bernhard.



De trein van Koning Willem-Alexander aan de binnenkant



Hieronder treinen van de andere Europese Royals.







Koninklijke auto´s


Sinds de auto´s waren uitgevonden rond 1905 ging de Koninklijke Familie ook met de auto op pad.













De bus wordt regelmatig gebruikt met Koningsdag en andere activiteiten zoals staatsbezoeken.





Koninklijk vliegen


Sinds het vliegtuig toegankelijk werd ging de koninklijke familie met het vliegtuig.
Staatsbezoeken worden nu tegenwoordig altijd met het regeringstoestel afgelegd.

Informatie bron: RVD/Koninklijk Huis


Copyright © 2006-2017 http://www.koningsfan.dse.nl


Homepage